woensdag 5 augustus 2009

The long ride home

De laatste dagen in China hebben we vrij veel in de bus gezeten, elke keer enkele uren achter elkaar.

Op zondag 2 augustus hebben we twee basisscholen bezocht. De vader van Sizhen heeft financieel bijgedragen aan de heropbouw van deze scholen en we waren zeer blij met de kans om deze scholen te bezoeken. We kregen behalve de kans met wat tijd met de kinderen, ook wat tijd voor activiteiten. De activiteit waar ik bij zat was origami. Met beide scholen hebben we lotusbloemen, kraanvogels en kubusjes gevouwen. Helaas waren gekleurde vierkante vouwblaadjes moeilijker te vinden dan gedacht en met dank aan Angela en Fenmei hadden we toch een heel aantal mooi geknipte vierkante blaadjes.

Verder hebben we de verstuurde pakketten van Nederland opgedeeld over de twee scholen en uitgedeeld aan de kinderen of achtergelaten voor het schoolbestuur om te verdelen.

Voor zowel lunch als diner werden we meegenomen door de vader van Sizhen. Vooral lunch was een ervaring. Voor lunch zijn we naar een eendrestaurant geweest en er zijn echt niet normaal veel gerechten te maken uit onderdelen van eenden.

Maandag 3 augustus zijn we naar het Leishan giant Boeddha complex geweest. Behalve eten, in de bus zitten en in de rij wachten om de Boeddha in zijn geheel te zien (de Boeddha is uitgehakt uit een berg en de hoogste van de wereld, 70 m) hebben we niet veel gedaan. De hoeveelheden trappen en de duwende menigte Chinezen achter ons waren wel een goede voorbereiding voor dinsdag.

Dinsdag 4 augustus zijn we naar Emeishan berg geweest. Allereerst was het 2 uur rijden om bovenop de berg te komen. Hier was het redelijk frisjes. Hier werd door de lokale Chinezen goed gebruik van gemaakt met de verhuur van winterjassen voor de toeristen. Op advies van de gids had ik gelukkig een lange broek en shirt met lange mouwen meegenomen. Bovenop de berg was het een klein stukje per trap verder naar een kabelbaan tot de top van de berg. De mededeling dat je ook naar boven mocht lopen, had ik helaas gemist. Na uiteindelijk met de kabelbaan bovenop de berg te zijn aangekomen was het al weer lunchtijd. Na lunch hebben we het laatste stukje van de berg naar een goud gekleurde Boeddha en tempel gelopen. De uitzichten waren echt geweldig. Op de terugweg had ongeveer de hele groep die naar boven had gelopen besloten de kabelbaan naar beneden te nemen en vice versa. De afdaling schijnt ongeveer 5500 trappen te zijn geweest. We hebben ongeveer een uur gedaan over de afdaling. Hierna begon de 3 a 4 uur busrit terug.

Na het eten werd er voor de meeste mensen nog snel even geshopt en herpakt, waarna vandaag, 5 augustus, voor de helft van de groep de vliegreis terug was. Zo zit ook voor mij de reis er nu op en is er alleen nog uit te kijken naar 5 september, de voorlopige datum voor de laatste samenkomst.